Sunday, November 22, 2015

قتل وعام کودکان ترکمن - سوریه در روز جهانی کودک

روسها 20 نوامبر با بمباران کردن مناطق ترکمن نشین کودکان معصوم را قتل وعام کردند . نیروهای اسد هم عملیات زمینی در منطقه باییربوجاق در حومه لاذقیه را گسترش داد. فرزندان ترکمن داغی – سوریه در روز جهانی کودک به جای دیدن جشن و شادی ، گلوله وجنگ و خون دیدند عده ای زخمی و عده ای هم پرپر شدند.
تصاویر تاثر انگیز پخش شده در فضای مجازی و چهره های خون آلودشان هر لحظه در جلوی چشم هایم ظاهر می شود و این برایم بسیار تکان دهنده است وقتی می بینم بعضی از کودکان در سوریه به غیره از جنگ و خشونت از هیچ چیزی خبر ندارند.
واین کودکان بی دفاع، قربانیان خاموش جنگ ها هستند که بیشتر از سایرین آسیب پذیرترند و برایشان عوارض روانی و اجتماعی به همراه خواهد داشت.
در مقدمهٔ کنوانسیون حقوق کودک آمده‌ است: «کودک باید در فضایی سرشار از خوشبختی، محبت و تفاهم بزرگ شود.» 
روسیه و هم پیمانانش در حملات روز گذشته با استفاده از انواع سلاحهای جنگی قوانین بشردوستانه و قوانین جنگ را رعایت نکرده و کنوانسیون حقوق کودک را آشکارا نقض نمودند و به همین خاطر مرتکب جرم جنگی بر علیه کودکان شدند و باید مجازات شوند
در اساسنامه دیوان کیفری بین المللی (1998) یکی از اهداف ، مجازات مرتکبان جنایات جنگی بر ضد کودکان است. در این اساسنامه بکارگیری کودکان زیر 15 سال در مخاصمات داخلی یا بین المللی ، حمله به مدارس و بیمارستانها و جرایم خشونت آمیز شدید علیه کودکان می تواند در چارچوب وظیفه این دیوان قرار گیرد. باید بدانیم که اکثر جنگ ها بخاطر قدرت طلبی , غفلت ازعدالت و مساوات, سرکوبی حقوق اولیه و فقر شدید شکل می گیرد که جامعه جهانی باید به رفع آن اقدام کند.

پی نوشت:
سازمان ملل متحد، ۲۰ نوامبر را روز جهانی کودک اعلام کرده است. مجمع عمومی سازمان ملل در چنین روزی در سال ۱۹۵۹ اعلامیهٔ حقوق کودک و در سال ۱۹۸۹ نیز کنوانسیون حقوق کودک را تصویب کرد.

No comments:

Post a Comment