Wednesday, September 24, 2014

محتوای حرکت ملی در ادبیات طبقه متوسط اورمیه

دوستی وقایع انتخابات دوره ششم مجلس( سال ۷۸) در اورمیه را تعریف می کرد در آن دوره گفتمان غالب انتخابات اصلاح طلبی بوده و از آنجا که حزب مشارکت اسلامی از خانم شهربانو امانی و آقایان میر محمود یکانی و کریم فتاح پور حمایت کرده بود هر سه نفر آنها موافق به راه یابی به مجلس شدند و این اولین بار بود که یک شهروند کرد(فتاح پور) به مجلس راه یافت و بر اساس دقیق ترین تحلیل ها پنجاه هزار نفر از تورکها نیز به ایشان رأی داده بودند که برای آنها اصلاح طلب بودن نسبت به هم زبان بودن در اولویت قرار داشت. نکته جالب توجه این بود که دوستم در مرور خاطرات خود اذعان نمود در هیچ یک از جلسات بحث و گفتگوی که با دوستان تقریبا مرفه و طبقه متوسط خود داشتم موفق به قانع کردن آنها به عدم رأی دهی به یک کاندیدای غیر بومی و از فرهنگ دیگر نشدم. یعنی طبقه متوسط بکلی با ادبیات و نوع نگاه ما فعالان ملی اورمیه بیگانه بود و برای آنها مهم این بود که کاندیدای مورد نظر از نظر سیاسی اصلاح طلب و از نظر نحوه فعالیت ترقی خواه بود و علاقه به ترقی، همه خواسته های آنها را تحت شعاع قرار می داد و می گفتند مهم اینست که فرد کاری برای شهر ما انجام دهد. و من نمی توانستم آنها را قانع نمایم که او کاری به شهر ما نخواهد کرد… اما بعد… 
در جریان اعتراضاتی که در ایام گذشته در شهر اورمیه نسبت به انتخابات استاندار غیر بومی صورت می گیرد داغترین مباحث در متن همان طبقه متوسط جریان داشت. اینجانب به همراه ۳۵ نفر از فعالین اورمیه ای در روز ۶ تیر، همزمان با روز جهانی منع شکنجه دستگیر شده بودم که تقریبا همگی آنها متعلق به طبقه متوسط و بعضا مرفه اورمیه بودند. در جریان صحبت هایی که با همه آنها ( و بعضا دوستان غیر ملی گرای آنها) در طول این ماهها داشتم باز همان ترقی خواهی و علاقه به رشد شهری را در لابلای صحبت هایشان می توان فهمید اما چرخش بزرگی در چگونگی تحلیل آنها صورت گرفته است. تبریز مثال روزانه ای شده است که علت ترقی آن را افکار عمومی اورمیه ، میدان ندادن به عناصر غیر آذربایجانی در ساختار مدیریتی شهری و اصرار و توجه به داشته های خودشان مطرح می نمایند در حالیکه چندی پیش یک اورمیه ای در صحبت های خود بیان می کرد تبریزیها زیاد سخت می گیرند مهم این است که…
ولی امروز این طبقه متوسط اورمیه است که می گوید برای ترقی و توسعه شهری و ملی باید سخت گیر بود و فقط به نیروها و داشته های خود توجه نمود این اتکا به خود و قطع امید از هر بیگانه ای نقطه کلیدی حرکت ملی آذربایجان است که به رشد خودباوری ملی منتج می شود.


آزادلیق ایسته سن باشیندان اوم قولوندان اوم      اومیدین کس ظفردن غیردن ایمداد لازیمسه

 جورج زیمل جامعه شناس آلمانی به تفکیک صورت از معنا در تحلیل های جامعه شناسی توجه ویژه ای داشته است و به بررسی صورت ها پرداخته بطوریکه او را بانی جامعه شناسی صُوَر نیز می دانند . جامعه شناسی صَرفِ غذا نشان می دهد که روند جامعه پذیری چگونه معنا، یعنی گرسنگی که نیاز به ارضاء دارد، را تا حدی در سطح دوم اهمیت قرار داده و آن را در مقایسه با ارتباطات دو سویه ای که بین میهمانان و یا در درون خانواده ایجاد می شود، به حاشیه می راند . گرسنگی در پیکر بندی صرف غذا به عنوان صورت مطرح می شود، یعنی جهت گیری خاصی است که دست‌اندرکاران آن نسبت به یکدیگر دارند. از این رو افراد در این صورت به یکدیگر مرتبط می شوند، که این صورت به نوبه ی خود شیوه ی غالب جهت گیری دو سویه شده و اعمال مشترک و متقابلی را که در درون آن صورت می گیرد تحت تأثیر قرار می دهد. اگر رأی دادن به یک نفر صورت باشد اصلاح طلبی و ترقی خواه بودن او معنای فعل ماست اگر مخالفت با یک استاندار غیر بومی صورت باشد ایمان به تمایز هویتی ما و دیگران معنای این فعل است. اگر تحلیل مسائل صورت باشد و میان طبقه متوسط و گفتمان حرکت ملی همانندی کامل وجود نداشته باشد در عمل و معنا همانند گفتمان حرکت ملی آذربایجان رفتار می کند. مشارکت شهروندان قشر متوسط در اعتراضات اخیر خشک شدن دریاچه اورمیه و ابراز نگرانی این شهروندان نسبت به استاندار غیر بومی نشانگر این واقعیت است که افزایش احساس مسئولیت این قشر، همراه با نزدیک شدن به ادبیات حرکت ملی ؛ گفتمان ترقی و پیشرفت را، در بومی بودن مسئولین معنا می کند.

 2013.10.04
مهر-92

No comments:

Post a Comment